دانلود کارآموزی نمونه کارآموزی فایل کار آموزی
خرید ویژه پکیج خرید ویژه پکیج خرید ویژه پکیج

اطلاعیه فروشگاه

در صورت سفارش تبلیغات لطفا با شماره 09187518105 تماس بگیرید

گزارش کاراموزی نيروگاه عظيم نكاء

گزارش کاراموزی نيروگاه عظيم  نكاء

دانلود گزارش کاراموزی  رشته برق نيروگاه عظيم  نكاء بافرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات 70

گزارش کارآموزی آماده,دانلود کارآموزی,گزارش کارآموزی,گزارش کارورزی

این پروژه کارآموزی بسیار دقیق و کامل طراحی شده و جهت ارائه واحد درسی کارآموزی میباشد

ز

مقدمه

انسان همواره براي رفاه زندگي خود در تكاپو بوده و هست. ابتدا نيروي ماهيچه‌اي را امتحان كرد كه با كهولت سن رفته رفته فرسايش مي‌يافت. سپس انرژي باد و در كنار آن از انرژي پتانسيل آب استفاده نمود. با گذشت زمان ديد بازتري پيدا كرد كه باعث درك انرژي بخار شد. استفاده از انواع انرژي همچون: انرژي شيميايي، جزر و مد درياها، انرژي هيدروليكي، هسته‌اي و بالاخره انرژي نوراني خورشيد را نيز آموخت كه همه در خدمت پيشرفت و تكامل انسان مي‌باشند. در اين ميان بهترين نوع انرژي بايد داراي خصوصيات كاملي باشد. انرژي الكتريكي يكي از بهترين فرم‌هاي انرژي مي‌باشد زيرا : 1-    توزيع و انتقال آن به راحتي و بطور مطمئن صورت مي‌گيرد ( انتقال انرژي الكتريكي از طريق خطوط نيرو در مقايسه با حمل سوخت با وسايل نقليه. )  2-    دستگاههاي متنوعي را مي‌توان با آن بكار انداخت. 3-    راندمان انرژي الكتريكي در تبديل به انرژي‌هاي ديگر بالاست ( راندمان يك بخاري الكتريكي % 100 مي‌باشد درصورتيكه راندمان يك بخاري نفتي % 50 است. ) 4-    استفاده از آن هيچگونه آلودگي براي محيط زيست بوجود نمي آورد. براي تأمين انرژي الكتريكي از تبديل فرمهاي ديگر انرژي موجود در طبيعت استفاده مي‌شود كه در حال حاضر متداول‌ترين آن تبديل انرژي شيميايي به الكتريكي است كه با استفاده از سوخت فسيلي ( سوخت مايع، گاز، ذغال‌سنگ ) در نيروگاههاي بخاري و يا گازي صورت مي‌گيرد كه با توجه به راندمان بالاتر نيروگاههاي بخاري نسبت به گازي قسمت عمده تأمين برق بعهده اين نيروگاههاست. در نيروگاههاي بخاري سوخت فسيلي در كوره (بويلر)مي‌سوزد و انرژي شيميايي بين پيوندهاي خود را به صورت حرارت به آب مي‌دهد و آن را به بخار تبديل مي‌كند. بخار حاصل در توربين به انرژي مكانيكي تغيير شكل مي‌دهد كه با گرداندن ژنراتور انرژي الكتريكي بدست مي‌آيد. بنابراين فرم تغيير انرژي در نيروگاههاي بخاري بصورت زير است : انرژي الكتريكي                 انرژي مكانيكي                 انرژي گرمايي             انرژي شيميايي بديهي است كه در اين تبديل انرژي مقداري تلفات وجود دارد كه با بهبود طراحيها و پيشرفت تكنولوژي سعي مي‌شود مقدار آن كم و حداكثر راندمان ممكن بدست مي آيد، بطوريكه راندمان نيروگاههاي بخاري از 20 % در نيروگاههي قديمي به حدود 42 % در نيروگاههاي مدرن امروزي افزايش يافته است. حال كه مقدمه‌اي بر انرژي، علت مصرف انرژي الكتريكي و خلاصه‌اي از كار در نيروگاههاي بخاري بيان شد، نظري اجمالي بر روند توليد برق در ايران و تاريخچه نيروگاه حرارتي شهيد سليمي نكاء داشته سپس به توضيح در مورد قسمتهاي اصلي نيروگاه نكاء خواهيم پرداخت.   نيروگاه شهيد سليمي نكاء صنعت برق در ايران بصورت نيروگاههاي ديزلي كوچك شبكه‌هاي توزيع محدود در برخي از شهرهاي بزرگ مانند تهران، تبريز و اصفهان در اواخر قرن سيزدهم ( هـ . ش ) و توسط سرمايه‌داران بخش خصوصي آغاز گرديد. در اوايل دهه 1340 وزارت نيرو شركتهاي برق منطقه‌اي و سازمان آب و برق خوزستان تشكيل و كشور به 12 منطقه تقسيم شد و بدنبال آن در سال 1348 وزارت نيرو اقدام به تأسيس شركت توانير ( شركت توليد و انتقال نيروي برق ايران ) نمود. ظرفيت كل نيروگاههاي حرارتي شركت توانير به هنگام تأسيس برابر 415 مگاوات و در سال 1365 با بهره‌گيري از 24 نيروگاه و 139 واحد توربين ** به بيش از 9332 مگا وات رسيد. نيروگاه شهيد سليمي نكاء بعنوان يكي از مهمترين سرمايه‌هاي ملي و از بزرگترين نيروگاههاي كشور متشكل از دو بخش مستقل بخاري و گازي در ساحل درياي خزر و در 22 كيلومتري شمال شهرستان نكا قرار دارد.  قدرت نامي اين نيروگاه 2035 مگا وات مي‌باشد كه از چهار واحد 440 مگا واتي بخار و دو واحد 13715 مگاواتي گاز حاصل مي‌شود. سوخت اصلي واحدهاي بخاري، گاز و سوخت كمكي آنها مازوت و سوخت اصلي واحدهاي گازي، گاز و سوخت كمكي آنها گازوئيل است. قرارداد احداث واحدهاي بخاري در تاريخ 8/6/1354 بين وزارت نيرو و كنسرسيومي متشكل از سه شركت آلماني به اسامي بي . بي . سي، بابكوك، بيلفينكر منعقد و متعاقب آن عمليات احداث شروع گرديد. اولين واحد در تاريخ 2/7/1385 و پس از آن به فاصله تقريبي هر شش ماه، يك واحد وارد مدار شده است. نصب واحدهاي گازي پس از خريد تجهيزات از شركت زيمنس از سال 1367 توسط شركت نصب نيرو با نظارت قدس نيرو آغاز و اولين واحد در تاريخ 19/5/1369 و واحد بعدي به فاصله سه ماه پس از آن وارد مدار گرديده است. سوخت مصرفي سوخت اصلي نيروگاه نكاء گاز طبيعي مي‌باشد كه از منابع گازسرخس تأمين و بوسيله يك رشته خط لوله به نيروگاه منتقل مي‌گردد. مصرف گاز هر واحد بخاري برابر 110000 ( نيوتن متر مكعب بر ساعت ) مي‌باشد. سوخت كمكي نيروگاه نفت كوره ( مازوت ) است كه از طريق مخزنهاي راه‌آهن به ايستگاه تخليه سوخت نكاء در فاصله 20 كيلومتري نيروگاه منتقل مي‌گردد. ظرفيت خط لوله برابر 1500 متر مكعب در روز مي‌باشد كه به دليل كمبود گاز تحويلي و نتيجتاً نياز به سوخت مايع بيشتر، قابليت انتقال سوخت به ميزان مورد نياز را دارا نمي‌باشد. بدين جهت كسري سوخت به دو طريق يكي توسط كشتي‌هاي نفت‌كش از طريق كشور تركمنستان و ديگري بوسيله نفت‌كشهاي جاده‌پيما در ايستگاه تخليه كه در نيروگاه وجود دارد جبران مي‌شود. نفت‌كشهاي جاده‌پيما در ايستگاه سوخت نكاء و يا مستقيماً در نقاط ورودي چون تهران، تبريز و اصفهان بارگيري مي‌شود. انتقال، ذخيره‌سازي و مصرف سوخت مايع در واحدها به كمك تانكهاي با مشخصات زير صورت مي‌گيرد.  تانك ذخيره نفت كوره در ايستگاه نكاء    7000 متر مكعب تانك ذخيره نفت كوره در نيروگاه    70000 × 2   " تانك ذخيره نفت كوره بويلر كمكي نيروگاه    60             " تانك ذخيره نفت گاز در ايستگاه نكاء    1000         " تانك ذخيره نفت گاز در نيروگاه    1000         " تانك ذخيره نفت گاز براي توربين گاز    30 × 2       " تانك ذخيره نفت گاز براي ديزلهاي اضطراري    20 × 2      "  ذخيره‌سازي سوخت مايع نيروگاه بهره‌برداري با بار كامل را براي حداكثر 14 روز ممكن مي‌سازد.  آب مصرفي آب شيرين مصرفي نيروگاه بوسيله سه حلقه چاه به عمق تقريبي 150 متر كه در اطراف ايستگاه تخليه سوخت نكاء قرار دارد، تأمين مي‌شود. قسمتي از آب خروجي از اين چاهها به داخل يك استخر سرپوشيده خط لوله‌اي به طول 25 كيلومتر به دو استخر سرپوشيده ديگر به حجم كل 1500 متر مكعب كه د رمجاورت تصفيه‌خانه نيروگاه قرار دارند سرازير شده و از آنجا به يك مخزن با ارتفاع 75 متر و به حجم 450 متر مكعب پمپ مي‌گردد. آب مصرفي بخشهاي زير از استخرهاي سرپوشيده و مخزن مرتفع آب تأمين مي‌شود : الف – آب مصرفي ايستگاه تخليه سوخت نكاء كه از استخرهاي سرپوشيده در محل تأمين شده و به كمك تصفيه خانه كوچكي كه در مجاورت استخرها قرار دارد، تصفيه مي‌شود. ب – آب آشاميدني نيروگاه كه از منابع فوق تأمين شده و. پس از فيلتراسيون مصرف مي‌شود. ج – آب مورد نياز تصفيه‌خانه كه با ظرفيت 180 متر مكعب در ساعت آب مقطر مصرفي نيروگاه را با استفاده از سيستم مبدل يوني تأمين مي‌نمايد. د – آب مورد نياز سيستم آتش‌نشاني نيز از منابع فوق تأمين مي‌گردد. البته جهت اطمينان بيشتر، سيستم اضطراري آتش‌نشاني با استفاده از آب دريا نيز پيش‌بيني شده است. آب خنك‌كن جهت تقطير بخار خروجي از توربين، از دريا تأمين شده و پس از كلرزني داخل لوله‌هاي كندانسور مي‌شود. به منظور حفاظت محيط زيست، سيستم خروجي آب طوري در نظر گرفته شده است كه اختلاف درجه حرارت آب خروجي و آب دريا در شعاع 200 متري دهانه كانال خروجي كمتر از دو درجه باشد. دبي آب‌خنك‌كن هر واحد بخاري حدود 52000 متر مكعب بر ساعت مي‌باشد. ديگ بخار ( بويلر )  بويلر نيروگاه از نوع بدون مخزن ( once through  ) مي‌باشد. به همين جهت حجم آب در حال گردش درون آن نسبت به انواع ديگر بويلرها به مراتب كمتر است. كوره آن از دو فضاي متصل بهم تشكيل شده كه فضاي اول بوسيله جدار لوله‌ها محصور گشته و در آن سوخت و هوا مخلوط و بوسيله 14 مشعل محترق شده و آب موجود در لوله‌ها به بخار تبديل مي‌گردد. بخار توليد شده در اين فضا بوسيله عبور گازهاي گرم كوره در فضاي دوم به بخار داغ تبديل مي‌شود. دماي بخار ورودي به توربين توسط آب‌پاشها ( Desuperheaters ) كه از مسير آب تغذيه گرفته مي‌شود، تنظيم مي‌گردد. گاز خروجي از كوره پس از گرم شدن آب ورودي به بويلر (Economizer ) و هواي ورودي به كوره (Airprehreater) به دودكش رانده مي‌شود. مشخصات بويلرهاي نيروگاه بشرح زير است :     واحد    سوخت گاز    سوخت نفت كوره دبي بخار    t/h    1408    3/1472 دماي بخار سوپرهيتر    c    535    535 فشار بخار سوپرهيتر    Kg/cm2 , abs    190    196 دبي بخار هيتر    t/h    4/1266    6/1262 فشار بخار هيتر    Kg/cm2    5/49    50 دماي بخار هيتر    c    535    525 دماي هواي گرم ورودي    c    325    325 دماي آب تغذيه    c    264    5/262 فشار آب تغذيه (ورودي اكونومايزر )    Kg/cm2,abs    255    273 دماي ورودي و خروجي    c    120    160 مصرف سوخت در 35    Nm/h    110294    - مصرف سوخت در 35    Kg/h    -    94948 دماي ورودي رهيتر    c    351    342 فشار ورودي رهيتر    Kg/cm2    51    8/50 فشار خروجي رهيتر    Kg/cm2    7/48    5/48 دماي هوا قبل از پيش‌گرم‌كنهاي هوا    c    40    90 راندمان بويلر    درصد    4/94    8/92 فشار طراحي شده بويلر    Kg/cm2    (IP) 66 و ( HP) 210 دبي بخار رهيتر    Kg/h    1267 هواي اضافي براي احتراق        1/1 ارتفاع بويلر    m    6/41 ارتفاع كف بويلر    m    8 تعداد دوده زدا ( sout blower  )    عدد    4  توربين  توربين بخار نيروگاه از نوع فشار متغير (Sliding pressure) بوده و تغيير بار در آن (براي بارهاي بيش از 150 مگاوات) بوسيله تغيير فشار در بخار خروجي بويلر صورت مي‌گيرد. توربين شامل سه قسمت هم محور متصل به هم مي‌باشد كه عبارتند از :  قسمت فشار قوي (HP)، قسمت فشار متوسط (IP)، قسمت فشار ضعيف (LP). بخار اصلي از دو شير اصلي (stop valave ) و چهار شير كنترل به محور فشار قوي توربين وارد و پس از بحركت درآوردن پره‌هاي توربين از آخرين طبقه اين قسمت خارج و مجدداً جهت‌ گرمايش بداخل كوره رانده مي‌شود.  بخار خروجي از قسمت فشار قوي توربين پس از كسب حرارت لازم و رسيدن به درجه حرارت بخار اصلي (Hot Reheat) از طريق دو شير مركب (stop & Intercept valve ) به قسمت فشار متوسط توربين وارد مي‌گردد و پس از دادن انرژي خود به پره‌هاي توربين از آخرين طبقه اين قسمت مستقيماً وارد قسمت فشار ضعيف گشته و پس از بگردش درآوردن پره‌هاي آن از آخرين طبقه قسمت فشار ضعيف وارد كننده كندانسور مي‌گردد.  آب تقطير شده در كندانسور بوسيله پمپ پس از گذشتن مجدد از تصفيه‌خانه (قسمت polishing plant) از طريق هيترهاي شماره 1 و 2 و 3 و 4 وارد محفظه تغذيه پمپهاي فشار قوي شده و پس از خارج شدن گازهاي محلول در آن بوسيله پمپهاي فشار قوي از طريق هيترهاي شماره 6 و 7 وارد بويلر مي‌شود.  مشخصات توربين‌هاي نيروگاه بشرح زير است:          سوخت گاز    سوخت مازوت فشار بخار اصلي(ورودي به فشارقوي)    Kg/cm    181    7/187 دماي بخار اصلي ("    "    "   "   )     c    530    530 فشار بخار هيتر ("   "    "  متوسط)     Kg/cm2     2/48    7/47 دماي بخار هيتر ("   "   "    ")     c    530    530 دبي بخار اصلي     t/h    1408    2/1473 دبي بخار هيتر    t/h    4/1266    6/1262 فشار كندانسور     Kg/cm2    068/0    066/0 تعداد لوله‌هاي كندانسور     عدد    15600 دماي ورودي آب خنك كننده     c    21 دماي خروجي  آب خنك كننده    c    31 دبي آب خنك كننده    t/h    52000 سرعت چرخش     RPM    3000 طول توربين     m.m    20445 تعداد ياتاقان     عدد    3  ژنراتور  ژنراتور نيروگاه داراي دو قطب بوده (سرعت 3000 دور در دقيقه) و مستقيماً به توربين كوپله شده است، بدنه روتور يك تكه بوده و سيم‌پيچهاي روتور در شيارهاي آن قرار گرفته است. سيم‌پيچهاي استاتور از نوع تسمه‌هاي مسي توخالي بوده و بوسيله عبور آبي خالي و عاري از هرگونه يون خنك مي‌گردد. روتور بوسيله عبور گاز هيدروژن از ميان شيارها و سطح روتور خنك مي‌شود. فشار لازم براي بگردش درآوردن گاز هيدروژن توسط دو پروانه در دو انتهاي روتور تأمين شده و گاز گرم شده بوسيله چهار كولر خنك مي‌گردد ضمناً براي جلوگيري از نشت هيدروژن بخارج از ژنراتور و همچنين  ممانعت از اتلاف آن، از يك سيستم سه مداره آب‌بندي روغني استفاده مي‌شود.  سيستم تحريك ژنراتور از نوع ساكن بوده و ژنراتور از طريق يك ترانسفور ماتور تحريك، يكسو كننده از نوع تايريستوري و اسليپ‌رينگ تغذيه مي‌گردد.     مشخصات ژنراتورهاي نيروگاه بشرح زير است:  قدرت اسمي     400    M.W قدرت ظاهري     6/517    M.V.A ضريب قدرت     85/0    ــ ولتاژ خروجي     21    K.V دامنه تغيير ولتاژ     5   درصد فركانس     50    سيكل در ثانيه فشار هيدروژن خنك‌كننده     3    Kg/cm2 راندمان     7/98    درصد طول     14045    m.m وزن     325    t تعداد ياتاقان     2    عدد  هيدروژن مورد نياز جهت خنك كردن ژنراتور بوسيله واحد هيدروژن‌سازي به ظرفيت توليدي 5/7 مترمكعب در ساعت تأمين مي‌گردد. در اين واحد هيدروژن از طريق تجزيه آب با درجه خلوص 95/99 % توليد شده و سپس به كمك كمپرسور در كپسولهايي به ظرفيت 6 مترمكعب و تحت فشار Kg/cm2 150 ذخيره مي‌گردد. كپسولهاي پرشده جهت جبران تلفات هيدروژن مورد نياز استفاده مي‌گيرند.  پست فشار قوي  انرژي توليدي ژنراتورها (با ولتاژ خروجي ...) 5% + 21 از طريق ترانسفورماتورهاي بالابرنده 400/21 كيلو ولت به پست وارد شده و توسط دو خط انتقال 400 كيلو ولت به پست جلال در نزديكي تهران و يك خط انتقال 400 كيلو ولت ديگر به پست حسن‌كيف منتقل مي‌گردد. در ضمن به كمك دو سري ترانسفورماتورهاي سه سيم‌پيچ تك‌فاز 20/230/400 كيلوولت تغذيه پستهاي دهك ساري، كارخانه كاغذسازي و مناطق شمالي كشور انجام مي‌گيرد. مصارف داخلي نيروگاه توسط ترانسفورماتور 3/6/20 كيلوولت راه‌اندازي و يا از طريق ترانسفورماتور كمكي 3/6/20 كيلو ولت تأمين مي‌گردد. الكتروموتورهاي سنگين نيروگاه توسط شبكه داخلي 3/6 كيلوولت و مصارف سبكتر از شبكه داخلي 380 ولت تغذيه مي‌شوند.  مشخصات ساير قسمتها باختصار  الف ـ ديزل ژنراتور اضطراري  دو دستگاه هر يك بظرفيت 5/1 مگاوات مي‌باشد.  ب ـ الكتروپمپ تغذيه آب خنك كن  دبي پمپ     26000    m3/h فشار خروجي     13    m.m.hg سرعت پمپ     420    RPM سرعت موتور     1500    RPM قدرت موتور     1275    K.W ولتاژ تغذيه موتور     3/6    |K.V تعداد     8    دستگاه        ج ـ توربو پمپ تغذيه بويلر  قدرت     5/17    M.W فشار بخار ورودي     6/13    Kg/cm2 دماي بخار ورودي     359    C دبي بخار     8/64    t/h فشار كندانسور     061/0    Kg/cm2 دور توربين و پمپ     5200-2150    RPM دبي پمپ     1700-370    t/h حداكثر فشار پمپ     280    Kg/cm2 دبي آب خنك كننده     3450    t/h تعداد     4    دستگاه   د ـ الكتروپمپهاي تغذيه بويلر  قدرت موتور             9    M.W ولتاژ تغذيه موتور      3/6    K.V سرعت روتور      1500    RPM دبي پمپ      190-295    t/h سرعت پمپ      4700-1400    RPM تعداد      8    دستگاه      ع – مشخصات دودكش نيروگاه كه با توجه به مقررات حفاظت محيط زيست طراحي گرديده بشرح زير مي‌باشد :  قطر فونداسيون    21    متر     ارتفاع     134    "         قسمت پائين دودكش    قسمت بالاي دودكش قطر خارجي     10    متر    9/7    متر قطر داخلي     1/9    "    5/7    "  ف ـ ترانسفورماتور  نوع ترانس     تعداد     ولتاژ اوليه K.V    ولتاژ ثانويه K.V    قدرت M.V.A ترانس اصلي     4    21    400    520 ترانس پست     2    400    230    400 ترانس مصرف داخلي     4    21    3/6    40 ترانس راه‌اندازي     2    21    3/6    30 ترانس توزيع         3/6    4/0    25/1  ز ـ آب مقطر  ظرفيت توليد     160×2    t/h مجهز به     مبدل كاتيوني    دكارز    مبدل آنيوني    ستون مخلوط  ك ـ اسكله و كانال خروجي آب دريا  طول اسكله     755    متر عرض اسكله     6/13    " عرض دهانه موج‌گير     100    " عرض قسمت قابل كشتيراني     4    " ابعاد كانال آب خروجي     5/2×26/6×755    " ارتفاع آب و كانال روباز     6/2    "  گ ـ الكترو پمپ كندانسور  قدرت      6/1    M.W ولتاژ تغذيه      3/6    K.V تعداد      8    دستگاه   س ـ موتورها  موتورهاي با ولتاژ تغذيه K.V 3/6    40    دستگاه  "    "   "   "   ‌ "   V   380     1056    " موتورهاي جريان مستقيم     476    " جمع كل موتورها     1572    "  ط ـ بويلر كمكي  محل    ظرفيت (t/h)     تعداد (دستگاه)  نيروگاه     25    3 ايستگاه سوخت     8    1 ايستگاه سوخت نكاء     4    1  ل ـ كارگاه و لابراتور  ساختمان كارگاه براي تعميرات مكانيك و  الكتريك نيروگاه و ابزار دقيق در جنوب غربي پاورهاس (power house) واقع شده كه مجهز به جرثقيل‌هاي 5/35 و 240 تني مي‌باشد و بوسيله خط آهن اتصال مستقيم به فنداسيون واحدهاي ترانسفورماتور دارد. در طبقه بالائي اين ساختمان اطاقهاي اداري، لابراتورهاي مجهز براي تجزيه شيميائي و اطاق ابزار دقيق قرار دارد. همچنين در اين ساختمان انبارها و محوطه انباركردن براي وسايل يدكي نيز وجود دارد.  ص ـ والوها  والوهاي موتوري    236    عدد كنترل والوهاي روغني    186    " "       "    بادي    216    " "      "     بخاري    8    " والوهاي قطع كننده    340    " والوهاي دستي    3548    " جمع كل    5632    "  حال قبل از اينكه به سيكل آب و بخار نيروگاه بپردازيم. شرح مختصر و بر روند حرارت‌دهي به آب و بدست آوردن بخار سوپرهيت خواهيم داشت.  براي آشنايي به چگونگي تغيير درجه حرارت و فشار بخار. ظرف‌پر آبي در فشار اتمسفر را در نظر مي‌گيريم. اگر به اين ظرف حرارت دهيم دماي آب آن آنقدر بالا مي‌رود تا در C0 100 به جوش آيد و به بخار تبديل شود. در اين فاصله ميزان حرارت دريافتي آب از رابطه :     Q = m .C (T2 – T1) پيروي مي‌كند. اين مقدار حرارت را حرارت محسوس مي‌گويند چونكه بالا رفتن درجه حرارت آب قابل لمس است. زمانيكه آب به جوش مي‌آيد اولاً  فشار بخار حاصل همان فشاري است كه آب به جوش آمده يعني اگر آب در فشار اتمسفر به جوش آيد بخار حاصل از آن نيز همان فشار آتمسفر را خواهد داشت. ثانياً قبل از اينكه تمام آب به بخار تبديل شود درجه حرارت آن هيچگونه تغييري نخواهد نمود اگر چه حرارت دريافت مي‌دارد كه چون محسوس نمي‌باشد به حرارت نهان موسوم است. حرارت نهان آب در فشار آتمسفر بمراتب از حرارت محسوس آن زيادتر است به عنوان مثال يك گرم آب در فشار آتمسفر براي افزايش دما از صفر تاC0 100، 100 كالري حرارت محسوس دريافت مي‌دارد در حاليكه همين مقدار آب براي تبديل به بخار، 539 كالري حرارت لازم دارد. بخاري كه به اين ترتيب ايجاد مي‌شود معمولاً مقداري قطرات ريز آب كه هنوز حرارت نهان كافي دريافت نكرده اند همراه دارد كه آن را بخار مرطوب مي‌نامند. بخار مرطوب چون به پره‌هاي توربين صدمه مي‌‌رند قابل استفاده در آن نيست و اصولاً حد مجاز رطوبت بخار در توربين نبايد ا10/1 تجاوز نمايد.


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 3,000 تومان
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
655_391863_5901.zip115.5k